Ben Kimim

KİM DEMİŞ BİZ YAPAMAYIZ

Emekli Hava Pilot Albay

Tekin AKKOYUNLU

Uçağın içi gıcır gıcır. Yemin edebilirim hâlâ kendine has boya kokuyor. Uçuş aletlerinin bulunduğu panel; tekerlekler taksirut ziftlerinin üzerinden atladıkça, kendi yayları üzerinde aşağı yukarı zarifçe oynuyor. Altı aydan beri bu uçakları kullanıyoruz. İntibak uçuşlarını Bandırma'da tamamladık ve iki aydan beri de Merzifon'dayız. Filo tümüyle harbe hazır. Gündüz önleme av pilotunun, idealindeki bir uçak. Ufacık bir yapısı ve iki A/B motoru var. Uçağın her türlü kumandasını kullanarak hava muharebesi, akrobasi yapabiliyorsun. Ne kadar ters kumanda verirseniz verin, süratiniz ne olursa olsun, uçak anormal duruma girmiyor. Hem manevra kabiliyeti üstün, yüksek süratli bir uçak ve hem de kötü hava şartlarına göre geliştirilmiş uçuş aletleri var. Göğsüm kabararak sol kanada bakıyorum. Uçağın boyu kadar olan bu bundan sonraki hava - hava atışlarında kullanacağımız hedefi yani DART'ı taşıyorum.

Bir aydan beri bugüne hazırlanıyoruz. Brifingler yapılıyor... İki uçak yakın kol uçuşunda dart uçuş paterni çizerken, taarruz taktik kolda bulunan, diğer iki uçak, ona taarruz ediyor. Metrelercesine filmi çekiyoruz. Bir ay önce Filo Komutanı devre arkadaşım Kurmay Binbaşı Yavuz;

-TEKİN, hava atış hedefi için çarşaf şeklindeki manşı çekmeyelim artık, bu bize bir şey kazandırmıyor. Bir şeyler yapalım. Dart çekelim diyor.

Ve önüme F-5 uçaklarının fabrika bültenini uzatıyor. Dergi şeklindeki aylık yayımlanan bu son bültenin üzerinde bir F-5 sol kanadının altında dart takılı bir fotoğraf var. Bülteni okuyorum. Uçağın bir yığın satış reklam hikayesi... Dart ile ilgili fabrika hesapları yapılmış da, rüzgar tünelinde denenmiş de falan filan. Bir de bu yükle nasıl kalkış yapılır diye sözüm ona bir çeklist koymuşlar. Kolları sıvıyoruz. Meydanda ABD'li iki sivil fabrika temsilcisi var. Onlarla konuşuyorum. Bültenin kapağındaki fotoğrafın foto montaj olduğunu anlıyoruz. Zaten bu uçakta dart çekilmeye başlansaydı, pilot el kitabı olan tire bir'de ve silah el kitabı olan tire onbir'de geniş bilgiler verilirdi. Ama Yavuz Binbaşı kararlı, "Bu işi bırakmayalım" diyor. Üs bakım deposunda ve silah deposunda dartla ilgili malzeme araştırıyoruz. O zamana kadar görmediğim irili ufaklı rengarenk mühimmat var, fakat dart yok. Silahçılarla konuşuyorum, F-104 birliğinden yeni atanmış bir astsubay bir zamanlar F-104 birliğinde dart'ın çekilmiş olduğunu ve malzemelerinin bulunduğunu bildiriyor. Astsubayı T-11 uçağına bindirip Mürted'e gönderiyoruz. Süresiz izinli, sondaj yapsın bize bildirsin diye. Akşama doğru müjdeyi alıyoruz. Mürted'den dart malzemelerini istiyoruz, "bizde öyle bir şey yok" diyorlar. Mürted'e gönderdiğimiz astsubay "gözlerimle gördüm" diyor. O zaman araklama ekibini kuruyoruz. Bir uçak bakım üsteğmeni, dört astsubay ve bir ikmal astsubayı. Görevleri, dart malzemesini Mürted'den yürütmek... Ne yaptılar ne ettiler bilemiyorum fakat bir gün bizim ekip C-130 uçağı ile malzemeleri Merzifon'a indiriyor.

Hemen gözden uzak kuytu uçak park havuzlarından birine bir F - 5A çekip silahçı astsubay arkadaşlarla işe koyuluyoruz. F-104 silah kitabı kılavuzumuz, 12 saatlik bir uğraştan sonra uçağa, dart monte ediliyor. Tüm pilotlar inanmaz gözlerle darta bakıyoruz. Bu uçak bu dartla kalkamaz. Dart uçağın boyunda. Av önleme pilotu olan bizler, daha önce kullandığımız F-86 uçaklarında böyle bir şeyle karşılaşmadık. Ne havada ne de yerde dart gördük. Bize F-5 intibak uçuşunu yaptıran ve ABD'de F-5 kursu görmüş olan Yüzbaşı Perk hoca "ABD'de dartı başka uçak çekerdi" diyor. Filo Komutanı her zamanki inandırıcı çocuksu tebessümüyle "Uçar arkadaşlar, Uçaaaar!" diyor. Yarın dananın kuyruğu kopacak. Filo Komutanı, o akşam Üs Komutanı'nı tavlama görevini üsleniyor. Zira dart işini gizli kapaklı yaptık.

Sabah filo tekmilini filo komutanına verirken, müjdeyi bize iletiyor. Üs Komutanı, "bu sizin normal işiniz, sizin diğer uçuş görevlerinize karışıyor muyum ki buna da karışayım, sonra size dart telini kesmek için gerekli olan fişekleri kim buldu acaba? demiş. İhtiyar tayyareciden bir şey saklanmıyor.

Filo harekât subayıyım. Filo'da, Filo Komutanı'ndan sonra en kıdemli benim. İlk dart çekme şerefi bana veriliyor. Kur'a ile dört asli ve bir yedek pilot atış koluna seçiliyor. Brifing, lider brifingi ve uçuş hattına gidiyoruz.

F-5 pilot el kitabındaki ve fabrika bülteninde verilmiş kısa bilgileri dikkate alarak uçuş kumandalarında ayarlama yapıyorum.

-Merzifon kontrol Akıncı İKİ - YEDİ - BİR.
  -Akıncı İKİ - YEDİ - BİR Merzifon kontrol devam ediniz.
  -Merzifon Akıncı İKİ - YEDİ - BİR piste giriş ve kalkış müsaadesi.
  -İKİ - YEDİ - BİR Merzifon kontrol, piste giriş ve kalkış serbest.

Pist başında üs komutanı el sallıyor. Nerede ise üs personelinin yarısı orada. Fabrika mümessili iki ABD temsilci de aralarında. Onlar da memnun. Aylık raporlarında olayı bildirecek ve prim alacaklar.

Gaz kolları military, aletler normal, frenleri bırakıp gaz kollarını after burner'e itiyorum. Uçağın vücudumu ileriye doğru çektiğini hissediyorum. Uçakta sağa çekiş var, direksiyonla müdahale ediyorum. Pistten kesiliyorum. Uçak burnunu kaldırmak ve sert bir biçimde sola yatmak istiyor. Düzeltiyorum. Demek ki, pilot el kitabı ve bültende verilen kumanda ayarlarının tam tersini yapmak gerek. Birkaç dart kalkışını benim üslenmem lazım. Bültene ve pilot el kitabı yayım kurumuna bildirmeliyim. Not alıyorum.

- Akıncı İKİ - YEDİ - BİR Merzifon kontrol. Dart'ınız kalktı. Saat başı üç bir. Yeni altimetre iki dokuz dokuz iki.

Kim demiş biz yapamazmışız diye? İşte elbirliği ile çalışma sonucu, dünyada ilk defa bir F-5 DART ile Merzifon'dan havalandı.