Ben Kimim

Hava Pilot Üsteğmen
Bahadır SAYAN
2002

2002 yılının ilkbaharında havanın 8/8 kapalı olduğu bir günde sabah uçuş emniyet brifinginde "yağ sistem arızası" emercensisini işledik. Takiben önleme görevi için lider brifingine girdik. Önleme görevi 4 uçak ile icra edilecek olup biz 4 numaraydık. Lider tarafından brifing, görev brifing rehberine uygun olarak verilmiş ve zamanında uçak başı yapmıştık. Yerdeki işler, motor çalıştırma ve kontrolleri standart olarak yapmamızı takiben ruleye başladık. Take off kontrollerinden sonra pist içinde yerimizi aldık. Pist içi kontrollerini bitirip sıranın bize gelmesi ile birlikte emniyetli bir şekilde kalkışımızı gerçekleştirdik. Çalışma sahasına girişle birlikte Ahlatlıbel kontrolünde önleme çalışmasına başladık. İlk altı önlemeyi takiben telsizden liderin brifingde belirttiği gibi son iki önleme "target grade" (TGT) 5 olacak ikazını aldık. Kalkıştan itibaren bu ana kadar her şey normal akışında devam ediyor, önleme görevini başarılı bir şekilde icra ediyorduk. Yeterli ayrım sağlandıktan sonra yeniden diğer uçakları önlemeye başladık. Radarla kilit sağladıktan sonra ön kokpite A/B içeri, uçağı yüksüzlendir ikazlarını yaptım. Avantaj tamamıyla bize geçmişti. Silah kontrollerini ön kokpite ikaz ederken aniden master caution'un yandığını gördüm ve bunu ön kokpite bildirdim. Ön kokpit terminate ikazı ile birlikte emniyetli ayrımı sağladıktan sonra yaptığı kontrollerde sol nozulun açık kaldığını ve yağ tazyik saatinin de "0" (sıfır)'ı gösterdiğini söyledi. Emercensi analiz ettikten sonra ilgili çeklist sayfasını açıp kontrolleri tek tek okumaya başladım. Ön kokpit sol gaz kolunu idle'a çekti fakat yağ tazyiki hâlâ "0"ı gösteriyordu. Takiben jeneratörü OUT yapıp sol motoru durdurdu. Bu esnada telsizden, liderin yapmış olduğu haricî kontrol sonucunda uçağın altının tamamen yağ olduğu ikazını aldık. İlgili çeklist maddelerini bitirdikten sonra meydana dönüş rotasında iken kuleye emercensimizi deklere ettik. Kulenin havayı kapalı ikazıyla birlikte inişimizi GCA kontrolünde yapmaya karar verdik. GCA kontrolünde iniş hazırlıklarını tamamlayıp başka bir sorun yaşamadan emniyetli inişimizi gerçekleştirdik. İniş sonu bakımcı personelin kontrolünden sonra motorun kazıklamasına saniyeler kaldığı görüldü ve motor durdurma kararımızın gecikmesi ile motoru kaybedebileceğimizi, oluşacak drag ile kendi meydanımıza sağ salim inemeyeceğimizi değerlendirdik. Bu birkaç saniye bizi hayata döndürmüştü. Filo içinde yaptığımız konuşmalarda emercensileri çok iyi bilmenin, zamanla yapılan yarışta hazır bilginin bizi her zaman bir adım önde tuttuğunu ve sabah brifinglerinde işlenen emercensilerin ne kadar faydalı olduğunu bizzat yaşayarak görmüş olduk. Uçuş sonunda sağ-salim ailelerimize kavuşmanın yanında bize teslim edilen uçağımızı da bir kaza-kırıma uğratmadan bakım ekibine teslim etmenin huzurunu duyduk.